måndag, april 23

I väntan på Jack Dawson

På samma vis som det finns en del låtar som jag inte förstår varför jag gillar så finns det en del filmer som jag inte förstår varför jag tycker är jättebra. Titanic är en av dem. Men den filmen drar min uppmärksamhet till sig likt en magnet. Jag har inte sett den så många gånger, fyra kanske... första gången på Odeon i London när jag var på väg hem från Leeds 98, senast alldeles nyss på tv.

Vilket öde Titanic gick till mötes är något alla vet, men ändå satt jag där på bion tillsammans med hundratals högt snyftande engelsmän (engelskor?) och vägrade tro att fartyget skulle sjunka. För att det trots allt gör filmen mer trovärdig så har jag nu accepterat att Titanic sjunker. Men det är riiiiiiiktigt jobbigt när Jack fryser ihjäl i vattnet. Inte så att jag fäller några tårar, filmer har sällan den effekten på mig, men det gör ont i hela mig... han e ju så bra! Hittills har jag inte sett någon annan film där jag varje gång bävar inför det jag kommer att se, trots att jag vet exakt vad som kommer att ske. Men jag skruvar på mig i soffan, jag vill sträcka ut en hand eller i alla fall springa tokfort bakåt så att även tiden skruvas tillbaka och jag kan övertyga Jack om att inte gå ombord. Alla tjejer vill ha en Jack Dawson, så är det bara. Alla tjejer är värda en Jack Dawson, så är det bara med det också.

Kollade för första gången upp exakt var det var Titanic sjönk... jag har en massa bilder i mitt huvud som jag vet är fel men så länge jag inte kollar upp dem och ändrar bilden till den korrekta så finns den felaktiga kvar för att det inte finns något annat att ta fasta på. Till exempel trodde jag fram tills vi läste om Europa i skolan att Holland var en stor ö någonstans lite väster om Sverige. Eftersom Titanic krockade med ett isberg och de största isbergen finns på Antarktis så sjönk hon naturligtvis någonstans i krokarna söder om Australien (Min slutledning snarare än fakta säkerligen). Fast min bild är väldigt diffus och jag ser egentligen bara Sydpolen söder om Titanic och inte så mycket ovanför. Detta trots att jag vetat hela tiden vilken rutten var. Kommer ta tid innan min bild förändras där... dock har jag kommit över att Holland inte är en ö.

Inga kommentarer: