onsdag, augusti 16

Reaktion oklar...

Beslutade mig för att gå till ett café och käka lunch, läsa i min bok och tänka lite på morgondagens tenta. Valde inte ett av Malmös finest i en viss förhoppning om en hyfsat lugn miljö att läsa i.

Väljer ett bord och hamnar med ansiktet mot en kille i 35-årsåldern vid bordet intill. God knows why, men jag noterar att han har en ring på fingret.

När jag ätit klart frågar servitrisen över disken om jag vill ha min kaffe som jag betalt för tidigare. Jag svarar ja. Killen mittemot reser sig upp, beställer en ny kaffe till sig själv och tar sen med sig min kaffe också till bordet. Tack säger jag snällt och han frågar lika snällt om han får göra mig sällskap vid mitt bord. Ringen är borta.

Nu kommer vi till det oklara i min reaktion. För i huvudet tänker jag "va fan sysslar han med!?" (och lite värre än så) men samtidigt hör jag mig själv säga: -Jag ser att ringen är borta men visst, slå dig ner.

Förmodar att det var min extrema nyfikenhet som drev mig till det svaret. Vem han är eller hur hans liv ser ut tänker jag inte analysera, han var trevlig när den värsta rodnaden hade lagt sig och vi diskuterade saker som ligger helt utanför det privata. Men jag kommer alltid att undra va fasiken han tog av sig ringen för. Kanske så man gör utanför dejtingsajterna?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skarpt läge!

Förvisso är det en felkoppling i nordiska hjärnor som omöjliggör saker som a) sätta sig bredvid någon på bussen om platser är lediga b) grannar skall varken synas eller höras c) det är pinsamt att gå på café ensam... d).. och ännu värre att joina någon annan modig stackare som också gått på café ensam. I denna bemärkelse är snubbens (och ditt!) agerande beundransvärd. Men ringen? A** hole

Fattar han inte att han hade haft större chans om han haft ringen kvar? Daah! :-)

Emma sa...

Exakt!

Då hade jag av naturen påtvingade skäl sett honom som en utmaning!...

...men av socialt betingade skäl hade jag behållt händerna på täcket.

Vissa människor ska bara trampa in i ens liv och försvinna lika fort och lämna en lite undrande... vad var det som hände!?

Lite som på film...