måndag, augusti 7

Garantier och försäkringar

Jag börjar bli ganska trött på försäkringsbolag. Eller just nu är det kanske inte försäkringsbolaget det är fel på...

Nån gång för länge sen hade jag en T68i som gick sönder efter ett år. Jag lämnade in den i butiken men killen som stod där den dagen var lite osäker på hur han skulle göra, en gröngöling, men bad mig komma tillbaka efter helgen. Det gjorde jag. Med en dag hade garantin då gått ut och trots att jag varit i butiken tidigare så kunde de plötsligt inte göra nåt åt telefonen. Det skulle kosta ungefär en ny mobil att laga den gamla.

Sur gick jag till en annan butik och köpte en ny telefon. Men jag fortsatte skrika om garantin i några veckor så till slut fick jag en ny T68i... den ljusblå. Yay!

Men... sen dess så har jag aldrig haft nån mobil utan försäkring eftersom jag inte vill råka ut för det där igen. Nu sitter jag på en K750i som inte vill ladda, det är glapp. Kameran fungerar inte som den ska. Joysticken fungerar inte som den ska. Tar jag ur batteriet tappar den all information. Jag betalar 65kr i månaden för försäkring.

Häromdagen knatade jag in i butiken och ville få telefonen fixad. När köpte du den? I juni förra året. Jaha... då har garantin gått ut. Ja, men jag betalar försäkring på den. Mmmm, då får du ringa försäkringsbolaget så får du ett ärendenummer från dem. Efter det kan du lämna in telefonen till oss så skickar vi in den på lagning. Hur lång tid tar det? 4-5 veckor. Får jag en annan telefon under tiden då? Näe, det beror på om det finns någon inne i butiken.

Inte för att jag skulle kunna leva utan min mobil i en månad men i alla fall så ringde jag till försäkringsbolaget idag. Hmmm, det där låter som ett typiskt garantiärende. Försäkringen brukar liksom inte ta den typen av fel. Vi tycker du ska gå tillbaka till butiken och se om de inte kan vara schysta och ta in den på garantin i alla fall, speciellt eftersom du har haft problem med den sen innan garantin gick ut.

Jaha

Ringer till butiken igen. Nä, vi kan inte ta in telefonen på garantin. Du får komma in med den så får vi skicka en reklamation till Sony Ericsson så kanske de vill ta in den och laga den.

Var lämnar detta mig just nu? Jag vet inte! Men förmodligen så kan man bara skita i försäkring på telefonen för den gäller inte funktionsfel. Det bästa är väl att garantin i september förra året förlängdes till 2 år istället för 1. Det innebär att jag i framtiden kommer kunna fixa de flesta sakerna på garantin för jag har inte en mobil längre än så ändå.

Inga kommentarer: