onsdag, augusti 23

Prag

I väntan på att regnet ska upphöra, bara lite i alla fall, så jag kan handla mjölk till mitt te som ska göra min förkylning ett minne blott, ger jag mig på att blogga i alla fall.

En bild tagen ganska högt upp på operan. Såg Don Giovanni. Tydligen platsen för uruppförandet för 260 år sedan... väldigt häftig byggnad och en alldeles fantastisk Donna Elvira vars stämband jag kan sno vilken dag som helst. Synd bara att scenen var så djup och vi satt så pass högt upp att the Comptur's huvud blev avhugget (i bilden inte i verkligheten) när han gjorde storartad entré på slutet.

Operabesöket avslutades med korv som till och med jag gillade. Då är det god korv :)


Komplicerad kärlek på Mucha-museet. F**k off!!!




I am sooooo happies right now! Converse i storlek 3 1/2... brandade, fredsduva ingick också men den flög iväg direkt. :(

Rockade loss till Mozarts Requiem i St Nicholas kyrkan på Mala Strana. Håren på armarna stod på total ända hela tiden, speciellt i övergången mellan Confutatis och Lacrimosa. Råkade ut för något tjejer bara råkar ut för (och simmare kanske)... vaxning förhindrade håren på benen att resa sig, men de VILLE... underlig känsla.

Akta er för äcklig knedl! Jaja, akta er för trevliga men klumpiga servitriser hellre som häller Mojitos i knäet på dig om du inte passar dig. Maten i övrigt var god denna kväll men korven dagen innan fortfarande bättre.

Har funderingar på om det är här jag och Ivanhoe ska gifta oss. Jag har ju rätt ringklocka nu också.

Efter att ha kollat på diverse kyrkor, gallerier, gått fel, varit på en konsert till och ätit fantastiskt mycket äcklig mat var det dags att fira storebrors födelsedag lite, en dag i förväg. Så vi åkte iväg till Radost FX, tack Ludde för detta tips. Prags godaste mat trots att menyn var lång. Alla andra restauranger i Prag borde lära sig att koncentrera sig på ett fåtal rätter som de kan göra bra istället för att laga middagar från halvfabrikat. Eller så kan man ju alltid lita på korvgubben!

Denna kväll slutade åter igen med att vi tog 9:ans spårvagn hemåt men den har förvandlats till 8:an utan att tala om det för någon. Jaja, det är kanske inte så lätt att skriva nåt om det i tidtabellerna, det händer ju bara varje dag på kvällen. Fick ta en bättre spårvagn hem helt enkelt.

Frukosten på hotellet var jättebra. Hade en mardröm natten innan vi åkte att hotellet inte skulle finnas så det var ju en glad överraskning att det var det finaste på gatan och dessutom hade smaskig frukost. Dock var teet inte så bra. Sista dagen bestämde jag mig för att dricka Forrest Fruit, gamla hederliga Earl Grey var lite trist. Borde anat oråd när teet blev rosa direkt när påsen föll i vattnet. Men sen gick det riktigt illa när mjölken kom i också. Bytte genast tillbaka till Earl Grey.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ahoj cêsky.
Det finns oændliga mængder æcklig mat i det tjeckiska landet. Førutom knedl finns det soppor som bara ær buljong som smakar f*ing kørvel, grytor med okænt animalisk innehåll med bonusflæsk samt alla dessa obehagliga s ø t a sallader.

Men hittar man en hederlig ungersk goulash på nån bakgata kan ær allt bra och sjysst igen.

Tjing från Soffi

Emma sa...

Glömde säga att jag åt gulasch ganska många gånger... den var alltid god. Men man kan ju inte äta det hela tiden!

Emma sa...

Förresten... Bonusfläsk... fantastiskt ord!