måndag, augusti 28

När jag inser att jag inget kan

Idag fick jag mitt röstkort till valet den 17 september. Det är lite drygt 3 veckor dit.

Varje valår tänker jag att jag ska sätta mig in i de olika partiernas program och följa debatterna på tv, radio och i tidningen. "Inte en gång till att jag ska rösta på något jag inte vet något om."

Ändå sitter jag här nu och inser att jag tyvärr förblivit precis så politiskt ointresserad som jag lovat mig själv att inte vara. Det känns skitdåligt! Så oengagerad när det finns all anledning att vara engagerad. Hade jag varit politiker hade jag tyckt att det vore fruktansvärt otacksamt och på gränsen till dålig uppfostran att personer (som jag) inte kan förmå sig att ens uppskatta det arbete och den tid man lagt ner genom att visa intresse. Man behöver inte alltid hålla med idéerna för det.

Så nä, nu ska jag sätta mig in i det här på rekordfart. Har ju en och annan kväll på mig. Den som vill får gärna dra med mig i diskussion men räkna inte med att jag ska svara på nåt vettigt sätt. Men jag lyssnar nog gärna :)

Fick även ett fint brev från SSP, Skånes Självständighetsparti. Ibland går det ganska fort att känna... nej, det är nog inte detta jag ska rösta på:

"1. Självständigt Skåne 1 januari 2011
SSP kommer efter grundliga studier i bl.a. Estland, Island och Tjeckien i början av 2008 lägga fram ett detaljerat förslag angående Skånes utropande till självständig stat. Den skånska självständigheten baseras på, att skåningarna har andra ståndpunkter än svenskarna. Skånsk folkomröstning om förslaget hålls hösten 2009. Efter folkomröstningen vidtar förhandlingar mellan regionstyrelsen och regeringen avslutade senast 1 augusti 2010. Valet i september 2010 blir till vad skåningarna kallar det skånska parlamentet men som 1/11-31/12 fortfarande fungerar som regionfullmäktige. Däri förklaras nyårskvällen 31 december 2010 Skåne självständigt från och med den 1 januari 2011. Därefter blir Skåne en förebild för Sverige."

Haha... spetta loss Skåne till Danmark! Kommer förslaget innebära ett fortsatt medlemskap i EU eller ska det också bort?? Kommer man lära sig skånska istället för svenska i skolan? Kommer de som flyttat hit från andra delar av Sverige få automatiskt medborgarskap... och om de inte vill? Blir barn med en förälder från annat landskap betraktade som invandrare i statistiken? Heter den nye kungen Harry Franzén eller lämnar vi monarkin?

I alla fall tycker jag att Röstånga ska bli ny huvudstad! De har ju sommarland och bad och allt.

Nä, min mormor skulle vända sig i graven den dagen skånska flaggan hissades som nationsflagga. Hon gillade inte rött och gult i kombination. Är inte lika nitisk som hon var men håller nog med, skulle inte le när den hissades.

PS. Läste vidare efter punkt 1 nu och fick svar på frågan om EU och en del annat. Men jag tror att alla har fått det här brevet hemskickat och det är värt att läsa, kanske mest bara för att det är skrämmande vad inskränkta en del människor är och hur fel det kan bli när de tror att de kan styra en stat genom människoförakt. Skånepartiet

3 kommentarer:

Elias sa...

Oj du hann före mig om skånepartiet!

Emma sa...

Ja, och arg var jag också... är fortfarande! Läs punkten om islam... ska man skratta eller gråta? Är det ett skämt, är det allvar?

Den som inte vill avlägga trosbekännelsen "Jag tror på Skåne och inte på islam, skål" och då skåla i lättöl, får flytta härifrån.

Jaaaaaaaa, nu börjar vi bli som Nordkorea (och en hel del andra länder) vi tillbedjer staten och ledarna är högt uppsatta religiösa figurer.

Emma sa...

Lämnade just det tryckta brevet och gick in på Skånepartiets hemsida. Kalle känner du igen flaggan? Vem var det som satt på Maguro och funderade på vilken nationsflagga det var?