onsdag, maj 2

Jag kom på en grej till...

...som sagt, det finns fler saker som stör mig än att folk använder automatisk signatur i sina mail. Nu har jag kommit på en sådan sak.

Jag stör mig på folk som inte kan uttala Schweiz ordentligt... det heter INTE Sweisch... men kanske en tredjedel av den svenska befolkningen sätter "sch"-ljudet sist, inte först. Ja, jag kollar på hockey-VM just nu :) (De flesta av kommentatorerna säger faktiskt rätt och nu gjorde Sverige dessutom mål så då behöver de bara prata om Sverige ett tag)

Då gillar jag norskan bättre i så fall... Sveits, underbar stavning och inga som helst tveksamheter om hur det ska uttalas. :)

För att vara en person som bara precis kan skilja på substantiv och verb så har jag väldigt mycket att säga om språkbruk. Men det här är ju min blog så jag får säga vad jag vill! ;)

Men egentligen är det nog så att jag är väldigt snäll mot enstaka stavfel och hårdare i min bedömning av upprepade fel (eller för all del mot saker jag tycker låter konstigt trots att det är rätt, som ordet informationer)... speciellt om de kommer från personer med ett i övrigt bra språk.

Inga kommentarer: