tisdag, september 5

Korsallergi

Imorse åt jag kiwi till frukost. Det resulterade i vad som nu känns som en miljon blåsor i min mun. Ibland kan jag äta kiwi... ibland kan jag det inte. Blev lite nyfiken... tog en banan för det kändes som att den skulle ta bort det onda, och började läsa på Internet om kiwiallergi.

Min kiwiallergi grundar sig förmodligen i min allergi för björkpollen. Jaha, tydligen en vanlig korsreaktion mellan födoämnes- och inhalationsallergen. Men, finns det nån koppling till min melonallergi då?? Nä, den verkar vara sällsynt. Kan bero på allergi mot ragweedpollen, nån avlägsen släkting till gråbo som växer i Nordamerika. Allergin är inte vanlig i Sverige i alla fall. Nä, vem fan vill vara vanlig? ;)


Däremot så är man ofta känslig för banan om man inte tål kiwi. Det är jag egentligen det också... om de är brunprickiga har jag länge trott att det är smaken jag inte gillar, men det är faktiskt eftersmaken i form av ont i munnen jag inte gillar. Dagens banan var ett oprickigt exemplar. Finns faktiskt en koppling mellan melon och banan också.



Dagens roligaste korsallergi är den mellan husdammskvalster och snigel i alla fall. Den är mindre vanlig :)

1 kommentar:

Emma sa...

Ja, hade du varit allergisk mot husdammskvalster och sniglar hade du i alla fall fått kalla dig allergiker medium.

Jag skulle så himla gärna vilja skaka hand med en person som är allergisk mot husdammskvalster och sniglar. Alla andra korsallergier (mellan inhalations- och födoämnen) hade en lång lista. Husdammskvalster och sniglar är ensamma.

Vem kom på sambandet!?