torsdag, september 7

Bloggutmaningen: Bokutmaningen: Böcker som förändrat

Tack Elias!
Känns jättebra att jag skulle bli tvungen att lägga tid på det här idag :)! NU ska jag skriva pm.

En bok som förändrat mitt liv:
Jag kan inte peka på en specifik bok som förändrat mitt liv. Jag minns inte ens den första boken jag läste som jag tyckte var riktigt bra. Böcker som jag minns med ett leende är tex Hummelhonung (T Lindgren) och Den vidunderliga kärlekens historia (C-J Vallgren), men de har knappast förändrat mig eller mitt liv. Kanske är det så att 1984 (G Orwell) förändrade mitt sätt att se på en del saker då jag läste om den för tre år sen. Annars är det facklitteratur inom psykologi och en del andra författare som lyckas skriva ganska klarsynt om det mänskliga beteendet som gett mig små aha-upplevelser.

En bok jag läser mer än en gång:
Livläkarens besök (PO Engquist) - För att jag i min imbecilla lilla värld tror att jag får ett stycke användbar historiekunskap på köpet när jag läser böcker baserade på autentiskt stoff. Sen är boken bra också :).

Men egentligen så söker jag fortfarande efter den där boken som är så bra att jag vill läsa den om och om igen.

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Berättelsen om Pi (Y Martell) - Bra sällskap i form av en underbart mångskiftande bok samt ett stöd då jag märker att jag blir totalt kocko i huvudet av att leva på palmhjärta i flera veckor. "Men Emma, tänk bara på lille Pi Patel, han mådde inte så bra han heller."

En bok som får mig att skratta:
Oj det är många böcker som får mig att skratta. De roligaste är väl de som får en att skratta högt bland folk så att de blir nyfikna på vad det är jag läser. Bästa recensionen en bok kan få.

De l'esprit des loix (Montesquieu) - För hans skarpsinniga och samtidigt sanslöst roliga analys av den mänskliga naturen.

Doppler (E Loe) - Författaren påstår att han inte menar att vara rolig. Men rolig är han. Är nog mest avundsjuk på Erlend Loes hjärna, den måste innehålla så mycket vettiga tankar och så mycket allmänbildning för att han ska kunna skriva som han gör. Mycket tilltalande att en så lättillgänglig bok kan ha så många dimensioner.

Red Dwarf (G Naylor) - Den är BARA hysterisk, bland det absolut roligaste jag läst... på gapflabbsnivå.

En bok som fick mig att gråta:
Jag vet inte... det är sällan jag gråter över karaktärer i en bok. Snarare att jag försätts i en sinnesstämning som får mig att gråta när jag slagit igen boken. Då kan det vara vilken skräplitteratur som helst. Nä, inte Marian Keyes.

Jag gråter över böcker som gör mig besviken. Böcker vars recension lovar så mycket mer. Tex Tuesdays with Morris (M Albom), den person som anger den boken för att vara djup är en guppy. The Lovely Bones/Flickan från ovan (A Sebold) är ett annat lite liknande exempel.

Får man lov att skriva Analys i flera variabler (Persson & Böiers)? Jag slet mitt hår i alla fall för det var vår och jag ville ligga ute i gräset och ha det bra. Frustrationen ledde till min bästa mattetenta någonsin.

En bok jag önskar hade skrivits:
Den boken har säkert skrivits jag har bara inte hittat den än. Men en bok som griper tag i mig varje gång jag läser den. En bok som har så många dimensioner att jag efterhand som jag utvecklas som person hittar nya saker att ta fasta på i berättelsen. En bok som kan följa mig genom livet helt enkelt. Som en bibel fast inte religiös, eller... den kan få bli min religion.

En bok som inte borde skrivits:
Såna finns det alltför många av... från politisk propaganda till skräplitteratur som alla Virginia Andrews böcker. Men den senare kategorin fyller en viss funktion, de får personer att läsa i alla fall.

En bok som jag tycker direkt illa om och som har fått ett enormt genomslag i hur västerlandet tänker är Drömtydning (S Freud). Jag tror att det psykoanalytiska tänkandet har förstört för många människor. Sen tänker jag inte skriva mer om det :)

En bok jag just nu läser:
Suicide Casanova (A Nersesian) - En bok jag inte blir klok på. Jag är grymt äcklad, mest av författaren faktiskt, men kan inte lägga den ifrån mig riktigt, någonstans bryr jag mig, är nyfiken. Hade jag tid skulle den vara utläst för länge sen. Hittade en bra beskrivning: Suicide Casanova is dark, disturbing. There is drug usage, drinking, strip clubs, adult bookstores, heavy descriptive sex, masturbation, murder, pimping, X-films … it is filled with everything that I never see or hear of in my everyday life. Believe it or not, there is a story in the mix of it all. A sad story. Nersesian makes the reader care about what happens to these people, sympathize and at times empathize with them. A great story by a talented writer.

En bok jag tänkt läsa härnäst:
Book of Illusions (P Auster) - Ja, det får väl vara dags för fröken Engwalls första Auster helt enkelt. Sen ska jag kanske klämma igenom den där DN-kanonen också, de jag inte läst. Faktiskt kommer jag lämna de tråkiga utanför.


Så... då är det väl min tur att skicka vidare då... om det nu ska vara ett kedjebrev menar jag. Hmmm... Kalle, Robin, Hampus och Eliza, it's your turn!

4 kommentarer:

Elias sa...

Hehe, Analys i flera variabler, ett fruktat verk som jag har haft turen att slippa bekanta mig alltför mycket med.

Och ta det försiktigt med DNs kanon, tycker den är alldeles för obalanserad.

Emma sa...

Jag kan absolut hålla med dig om DN-kanonen. Sättet den tagits fram på kan absolut ifrågasättas.

Men det finns en del verk med i listan som jag skäms lite för att jag inte läst. Man kan argumentera för att de svenska delarna av vårt litterära arv inte är så bra ändå... men jag anser trots det att det ska ingå i MIN allmänbildning att ha läst dem. Har till exempel inte öppnat en bok av Strindberg... skamligt.

Jag har gått och blivit oerhört intresserad av svenskan. Inte i grammatiken och inte i det svenska på ett nationalistiskt sätt. Men engelskan har så väldigt många ord att det är ganska enkelt att uttrycka sig nyanserat. Svenskan har inte lika många ord... men det skulle vara en enorm tillfredsställelse att kunna uttrycka sig lika väl men med färre ord.

De svenska klassiska författarna har kanske ord och sätt att uttrycka sig som jag kan anamma!? Fast inte fullt ut för då skulle jag nog låta väldigt dammig och grå.

RAW-curious sa...

Inte bara verkar våra politiska färger matcha, du verkar även ha smak för samma litteratur som jag. Lite lustigt att du känner exakt samma sak som jag vad gäller "Livläkarens besök", och som också bara ville ge lilla Pi Patel en kram... för att göra allt igen =). Resten av böckerna nu nämner är hyffsat okänka för mig, ska nog kolla in en eller två när jag läst de senast inköpta böckerna. Just nu läser jag en bok av en isländsk författare!

Emma sa...

Cassie: Har du en blog som funkar så får du banne mig joina blogutmaningen också!! Du kan få använda samma böcker som jag :)

Jag har läst några isländska folksagor vill jag minnas... säkerligen en julklapp av min far på den tiden då jag inte ville läsa sånt jobbigt som han gav mig och han vägrade ge mig Sidney Sheldon. Jag vet vems sida jag står på idag :). Fan, att han jämt ska ha rätt.