fredag, september 8

Emma = förbannad messerschmidt

Jag vet att jag kan vara fullkomligt odräglig med min "jag vet banne mig bäst"-attityd. Det är till och med så att jag själv tycker att jag är lite för mycket ibland och måste lägga av för att inte kräkas på mig själv en smula.

Men så kommer sådana där dagar då man inser att nä, i detta fallet är det inte jag som är nån besserwisser utan det är på fullt allvar människorna runt omkring mig som slutat tänka. Eller kanske har de aldrig tänkt eller så ids de inte. Vilken orsaken till hjärnans inaktivitet är spelar ingen roll för resultatet är skrämmande.

Den första delkursen nu på 41-60 nivån i Informatik går helt och hållet ut på att läsa artiklar och skriva PM som sen diskuteras i klass. PM:en har en förbestämd struktur med ett antal punkter som ska finnas med. Hur mycket du skriver på varje punkt är upp till dig själv. Vill du inte reflektera så mycket så fine... De olika punkterna är Referat, Problematik, Teori, Modell, Metodik, Resultat och Reflektion. För det mesta inte så svårt men i dagens artikel var det lite svårare för det var en uselt genomförd studie och det mesta gick ut på att kritisera författarnas tillvägagångssätt på alla nivåer. Men 90% av studenterna missade att se att artikeln var en ren studie över andras forskning och börjar gräva i helt fel saker. När vi kom till punkten Modell (vi ska jämföra "the differences that makes a difference" mellan våra PM i bikupor) och min bikupepartner har skrivit hypotes och mätinstrument visste jag fan inte var jag skulle bli av. Hon hade inte formulerat en hypotes (för det fanns ingen uttryckt i artikeln) och hon hade inte skrivit hur man mätte (för det framgick inte i artikeln) utan hon hade skrivit orden hypotes och mätinstrument, sen inget mer. Eeeeeh... hur tänkte du här!?

Shit pommes... bland dessa människor ska jag hitta nån att skriva uppsats med. Hur svårt ska det vara att läsa en artikel och förstå vad den handlar om samt sen kunna ställa sig kritisk till den? Ni läser för fasiken på EC, artikelläsandets Mecka!

Nä, likt den student jag är drar jag tillbaka till Lund och häller i mig ohemula mängder rödtjut!

2 kommentarer:

Elias sa...

Ekonomiska nedskärningar i all ära men den största invändningen mot systemvetarprogrammet är ett samtal med den genomsnittlige studenten.

(Jag lider med dig.)

Emma sa...

Jag känner inombords hur JÄVLA mycket jag kommer svära det kommande halvåret. Inte enbart över dessa dödfödda individer som jag tvingas samarbeta med utan även att jag någonstans kommer att jämföras med dem. Nä, i Sverige är det fult att säga att man är bättre än någon annan. Men jag är inte bara bättre, jag är VÄLDIGT mycket bättre än vad dessa studenter är.

Elias, jag saknar dig massor, min uppsats kommer bli skräp för att du din lille skit inte läser INF630... och det menar jag... verkligen ;)