måndag, september 4

DN-läsarnas kanon

I sommar har det varit någon form av omröstning på DN där läsare röstat på ett antal verk och så småningom skakat fram dessa 10, som de bästa eller nåt. Erkänner... har inte läst alla. Men kanske hälften. Känner att jag borde läsa alla dock. Men först har jag en bunke andra böcker jag ska läsa :)

  • Vilhelm Moberg: "Utvandrarserien"
  • Hjalmar Söderberg: "Doktor Glas"
  • August Strindberg: "Röda rummet"
  • Hjalmar Söderberg: "Den allvarsamma leken"
  • Selma Lagerlöf: "Gösta Berlings saga"
  • Joseph Heller: "Moment 22"
  • JRR Tolkien: "Sagan om ringen"
  • Mikhail Bulgakov: "Mästaren och Margarita"
  • Fjodor Dostojevskij: "Brott och straff"
  • Gabriel García Márquez: "Hundra år av ensamhet"
  • George Orwell: "1984"
  • Selma Lagerlöf: "Nils Holgerssons underbara resa"

  • Hela artikeln: DN-läsarnas kanon

    Efter att ha läst Doktor Glas hade jag planer på att läsa Gregorius. Men jag blev så förbannad när jag var igenom halva boken att jag inte klarade av att läsa mer. Snuskgubbe... FYYYY!

    Inga kommentarer: