måndag, januari 29

Jag kan visst räkna!!!

Jag och Kalle käkade frukost på det där bagelstället på Västergatan. Sån här frukost kan jag äta! Knappast nåt Anna Skipper skulle godkänna, inte en groddshake så långt ögat kan nå. Men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att ha den här frukosten som en engångiveckantradition.

På vägen hem gick jag in på Malmborgs för att handla lite. I kassan hamnade jag bakom en dam som shoppade till kontoret. Hur visste jag att hon shoppade till kontoret? Jo, om man köper 10 påsar skorpor, sådär en 20 apelsiner och lika många äpplen, Gille kakor (såna där äckliga) samt 12 paket kaffe så tror inte jag att det är till det lilla familjehushållet. Damen i kassan fick plötsligt för sig att det fanns ett erbjudande på kaffe, bläddrar i bladet med alla fina erbjudanden och mycket riktigt, 3 paket kaffe till priset av 2. Hur många paket ska det då betalas för? Kund och kassörska tittar på varandra, kunden svarar, det blir 9. Ursäkta säger jag men det blir 8. Kassörskan tittar hastigt på mig med en blick som säger: Ha, det kan ju aldrig bli 8!... och tar betalt för 9. Kunden packar ihop sina varor och funderar lite till (jag ser hur hon har delat upp kaffepaketen i högar och i verkligheten räknar sig fram till att hon bara skulle betalt för 8) tittar sen på mig och säger... det skulle vara 8.

HA! Det kan ju aldrig bli 9!!!

Nöjd med mina massor med mattepoäng går jag ut i solskenet.

2 kommentarer:

RAW-curious sa...

Bara för det var jag tvungen att räkna på det själv: Om Lotta köper 12 paket kaffe och hon får 3 paket för priset av 2, hur många paket ska Lotta då betala för?

Nu har jag inte så många mattepoäng att skryta med, inte heller någon diger förståelse för ämnet (man måste inte ha det som ekonom). När jag ritade fattade jag, men rent matematiskt tog det lite längre tid. Så...all the power to ya!!!

Och jag läser rätt ofta din blogg för du skriver mest och ibland har jag tråkigt =)

Kram Cassandra

Emma sa...

Dividera med 3 och multiplicera med 2 :)

Jag tror kanske att jag skriver mest för att jag stundtals har tråkigt!!!

Hoppas vi ses snart