tisdag, juli 18

Angående städning...



Jag har kommit på mig själv med att alltid städa min lägenhet i samma ordning. Först badrummet, därefter plockar jag undan i resten av lägenheten så att jag kan damma ordentligt, dammsuga och torka golven, sist tar jag köket.

Men jag vet egentligen inte om detta är den ultimata ordningen... det har bara blivit så och på nåt sätt så vet jag att när jag kommit till det sista momentet så har jag inte glömt något. Jag dammar naturligtvis i en viss ordning också.

Idag blev jag irriterad på en fluga som hittat in i köket. Eftersom jag då var där så började jag städa där och nu är allting upp och ner. Jag kom liksom av mig i städningen för jag är van vid att det ska vara snyggt överallt annars vid det här laget... hmmm. Men jag får väl se det som att jag börjar städa nu då och har ett ovanligt rent kök när jag kommer mot slutet av städproceduren. Dessutom kan jag se en viss glädje i att få använda min nya badrumsspray med pH 2 (det är tydligen ganska högt*) som tar bort alla kalkfläckar från duschglaset. Det är så trevligt att kunna se de 30 cm utanför duschen in i nästa vägg när man duschar :).

*En tjej med mindre extensiva kemikunskaper klämde detta uttalande om produkten. Jag lovar att jag på ett mycket fint sätt påpekade att pH 7 är neutralt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid funderat över hur du kunde vara så effektiv när du städar... nu förstår jag varför också. En bestämd ordning... det är bra tjejen! Kanske skulle ta efter, för det är väl inte så att du har lust att komma över till England och packa upp flyttlådor?

Lägenheten som kändes så stor när vi skaffade den verkar plötsligt så himla liten... 2 barn senare.

Lycka till med städningen!

Kram raring

Emma sa...

Ja, men ordningen har ju inte funkat idag så jag är fortfarande inte klar med städningen och nu känns det nästan lite sent att börja dammsuga. Grannen e lite purken på mig fortfarande tror jag. Eller så är det hans allmänna tillstånd.

Nä, nån uppackning av lådor blir det inte. Men jag tittar gärna förbi London senare i höst när du är klar. Jag vill minnas att det visst finns plats för två barn i lägenheten. Men kanske inte ett barn och ett minimonster ;)