söndag, februari 8

Var ska jag placera omoralen!?

Igår var jag och Philippe på fest hos Eira och Mårten. Då började jag och några till prata svenska B och C kändisar. Plötsligt frågade någon vad som hänt med Emma Andersson. Därifrån var diskussionen kring hennes intervju med Fredrik och Philip inte speciellt långt borta. Minns ni den? Den där det droppas en massa referenser till nazismen och som avslutas med att hon har en tröja med Treblinka - Class of 45 på sig? Hon är ju naturligtvis helt ovetande, pinsam okunskap, och självklart blir hon rasande i efterhand när hon inser vad hon utsatts för.

Men idag fortsatte min och Philippes diskussion kring tröjan. Nu när jag har sett intervjun igen så inser jag att det är inte Emma som har köpt tröjan själv utan blivit lurad att ta den på sig. Men vår diskussion rörde sig kring vari den största omoralen ligger. Är det hos producenten eller bäraren av tröjan?

Philippe anser att det är bäraren av tröjan som har det största ansvaret. Jag tycker att det är producenten. I min värld kommer det alltid att finnas människor som inte vet. Men producenten vet, producenten har ett ansvar att kolla upp. Så jag säger med definitiv säkerhet, producenten borde ha spö. Hade det nu funnit fler tröjor av samma sort så hade jag sagt: Det här är inte humor.

Däremot kan jag tycka att det är lite humor att små kinesiska barn springer omkring med t-shirts där det står "Fuck you" på bara för att det är ett coolt amerikanskt uttryck eller nåt. Men det där skymfar ju inte någon. Även här tycker jag att det är producenten som är den något omoraliska.


1 kommentar:

Anna Johansson sa...

Men å andra sidan, är man med i programmet så ... Vet inte om det där avsnittet var så kul i och för sig. Igår slog jag på TV:n här i USA och föll in i ett fruktansvärt TV-program. Efter ett tag, när de (det var en panel, typ) gjorde sig roliga på beskostnad av Amy Winehouse och hennes drogproblem var jag tvungen att sluta titta. Det gjorde liksom ont. Får man skämta om vad som helst? Läxades upp av min mycket kloka vän för ett tag sedan när jag vidarebefodrade ett e-mail med ett bröllopskort på ett par, som såg rätt så lustiga ut. Maken var en US-soldat. Kortet följdes av texten "Don´t ever question the bravery of US army soldiers again". det tyckte jag var roligt men efter uppläxningen fick jag lite ont i magen. Får man göra sig rolig på bekostnad av andra?

Jag vet inte, har vänner som hävdar att alla riktigt bra skämt är just på bekostnad av någon. Där håller jag i och för sig inte med. Skulle i Emma-fallet dock säga att producenten definitivt har ansvaret.

Suck, vår generation tar verkligen inget på allvar alls. Skam den som tror att den är någon, liksom.