tisdag, augusti 21

I Lailas frånvaro...

Idag har jag varit hos min, märk väl, MIN tandläkare! Det var jättespännande och jag är i det närmaste exalterad!

Behovet av att uppsöka tandläkare började för någon vecka sen när en förkylning aldrig ville släppa och gjorde hela munnen svullen och det gjorde jätteont vid min nedre högra visdomstand. Det hjälpte ganska mycket med penicillinkur men helt bra blev det inte.

Idag fick jag sitta i väntrummet och fylla i en blankett, av lucktext-art, med uppgifter om adress, sjukdomshistoria, eventuella mediciner och när man var hos tandläkaren senast:

Senaste besök hos tandläkaren: 20.... - ..... - .....

HAHA! Jag lämnade det tomt! Tänkte att jag kanske kunde förhandla om sanningen senare.

Därefter blev jag välkomnad av en tandsköterska som ledde in mig till en tandläkarstol med utsikt över hela Gustav Adolfs torg. Men sån där utsikt distraherar ju knappast patienterna.. då hade de fått sätta speglar i taket som är riktade ut. Min tandläkare, en ung snygg mörk man, verkade ha sett det där förut för han satt tyst och betraktade bara mina tänder... tog bilder, petade och tryckte både på tänder och tandkött, rullade till sitt skrivbord och skrev lite och kom tillbaka och petade och tryckte lite till.

Så var han klar och hissade upp mig igen och bad mig skölja. Med utsikt över städarna på GA gurglade jag i fisljummet vatten och väntade på domen:

Ja du Emma, du har faktiskt (Åååååh fan också nu har jag minst tio hål och alla måste lagas idag) två hål.

Ja, det var ju det jag sa, en massa hål, mina tänder håller på att ramla ur munnen på mig... VA!? vänta nu här... sa han bara två? Det känns ju nästan futtigt...

Jaha, det var ju inte så farligt!!! :D

Det var ett väldigt positivt sätt att se på det!

Ja, jag vet att tandläkare inte ser några hål alls som positivt men med tanke på att det var länge sen Laila fluortant såg till mig så är 2/11-dels hål om året inte så farligt. Jag lät mig inte nedslås av tandläkarens förmyndarreaktion.... jag gick därifrån som den segrare jag var.

Nu ska jag vara duktig med både tandtråd och fluorskölj, laga de två hålen den 11 september och senare ska rackaren till visdomstand ut också. Den fick bara komma på bild idag med rot och allt.


----------------
Now playing: Timbuktu - Lika Barn Avvika Bäst Del 2
via FoxyTunes

Inga kommentarer: