tisdag, juli 31

Ordinerad tystnad

För drygt en vecka sen, samtidigt som jag började bli förkyld, fick jag ont i en visdomstand. Trodde att det svullna tandköttet hade med förkylningen att göra och trodde att det skulle gå över. Men nu är förkylningen i stort sett borta men min tand gör ont som fan! Eller nä... det är inte tanden utan allt runtomkring tanden som gör ont.

Efter ett par timmar på biblioteket med en envis bultande smärta i munnen gav jag upp och ringde till tandläkaren som gav mig en tid en timme senare. Jag fick glömma all tandläkarskräck och sätta mig på cykeln och ta mig iväg till Fridhemstorget. Väl där tog det hela 10 minuter, tandläkaren tittade lite på tanden... konstaterade att hela högra sidan av munnen samt halsmandeln var väldigt svullen och skrev ut ett recept på penicillin. Hon ordinerade även sparsamhet med diskussioner tills söndag och penicillinet haft en chans att kicka in ordenligt... fram tills dess lär jag vara fåordig och snäsa av folk som vill prata... give me a break, det gör skitont!

Tandläkaren tyckte att jag skulle boka in en tid "hos min tandläkare" för att dra ut visdomstanden när svullnaden lagt sig. I övrigt ansåg hon att mina tänder såg jättefina ut, inte så många lagningar, så det är bara onödigt att gå till tandläkaren för problem med trilskande visdomständer... dra ut skiten, när resten ser så bra ut.

Hrmmm, jag har ju då inte varit hos tandläkaren sen det var gratis, dvs 11 år sen sist... några lagningar har jag inte gjort själv så det är inte så konstigt att jag inte har så många. Men jag har ingen tandläkare i Malmö vilket ställer till lite problem. Sen tror jag fortfarande att mina tänder inte skulle vara så fina om man satte dem under lupp... då kryper hålen fram och det är det jag bävar för mest. Men jag har ju alltid gillat tandkrämssmak så kanske det inte är så farligt. Får se hur stor min tandhybris är när penicillinkuren är över... kanske känns problemen avlägsna igen då.

Inga kommentarer: