torsdag, december 4

Skånetrafiken

Idag ska jag bara skriva om Skånetrafiken. De senaste månaderna har jag åkt med buss till Lund flera gånger i veckan.

På morgonen vid 7-8 går det bussar var femte minut. Ändå är bussarna så fulla att man aldrig får sittplats om man hoppar på på Värnhem. Så det jag funderar över är om det inte skulle underlätta morgontrafiken om man satte in bussar som bara går mellan Värnhem och Lund. För som det är nu blir varje buss försenad.

Åker man framåt 9-10 tiden är det lite lättare, då händer det ibland att man får en sittplats.

Idag skulle vi iväg på studiebesök och bussen skulle gå från LTH kl 8. Eftersom jag vet att bussen aldrig är i tid åkte jag redan 07.10. Trodde jag var safe. Men nä... bussen tog inte utsatta 18 minuter eller de normalt verkliga 30 minuter, istället tog bussen 52 minuter vilket gjorde att jag fick springa som en tok för att komma på rätt buss. Som tur är så är andra studenter inte så bra på det här med tider så de kommer kl 8 + studentkvart, 8.15. Därför blev jag inte sist på bussen. Skönt.

Anledningen till den enorma förseningen idag berodde på en trafikolycka som stoppade upp trafiken totalt redan vid utfarten från Malmö. De sa väldigt tydligt på radion att det var stopp på E22an men eftersom busschauffören inte fick direktiv att ta gamla vägen till Lund omedelbart så körde hon på E22an i alla fall. Väl ute kunde hon tagit av i Arlöv men nej... hon SKULLE köra på motorvägen för ingen hade bett henne köra av. Så istället spenderade hon hela bussturen i samtal med Skånetrafikens central och skällde på dem för att det var deras fel att vi satt fast. Deras kommentar var: Du märkte väl ganska snabbt att du satt fast eller hur? Du behövde inte fortsätta köra på motorvägen. (Anledningen till att vi fortsatte köra där tror jag är för att hon klantigt nog lade sig i vänsterfilen så att det var svårt att komma av vid Arlöv)

Menmen... det om Skånetrafiken... det funkar inte så ofta. Nu ska jag äta lunch och fundera på hur man kan förbättra det där med logistik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hojta om du behöver signaturer till protest-/förslagslistor...jag skriver under direkt. Min resa från Arlöv till Lund (via Malmö) började vid ytterdörren 8.45 och slutade på Ideon 10.05...en tripp som normalt sett tar 35 minuter lyckades breda ut sig över halva förmiddagen... Trevligare kan man ha det sådär på morgonkvisten. Tur att man har hoppet i behåll och vågar sig på bussåkandet även imorgon. :)