torsdag, oktober 9

Nobelpriset i litteratur

Jag ska starta en bokklubb... nu har jag tänkt på det så länge att jag verkligen borde ta tag i det på allvar. Min bokklubb ska inte bara vara en ursäkt för att tjejer ska kunna sätta sig ner och skvallra några timmar en torsdagkväll i månaden. Nä, jag vill faktiskt att alla ska ha läst boken och det är bara tjejer intresserade lägger jag ner hela projektet. Jag lever i den starka tron att bokvalen blir mer i min stil om det inte bara är tjejer med.

Sen tycker jag även att vi ska satsa på att göra oss hörda så att det blir våra favoritförfattare som får Nobelpriset. Är det någon mer än jag som inte hört talas om årets pristagare, Jean-Marie Gustave Le Clézio från Frankrike? Känner inte igen en enda av hans titlar. Det gjorde man ju i alla fall förra året... inte för att jag läst så värst mycket av Lessing för det. Men det är väl kanske dags att gå in i en bokhandel och shoppa något av Le Clézios mer lättsmälta alster (de sägs vara lättsmälta) och ta sig igenom. Varför jag jämt känner mig omsprungen så fort jag inte läst något av nobelprisförfattaren är obegripligt för mig men nu ska jag i alla fall satsa på att springa ikapp istället för att stanna upp och analysera om det egentligen är något annat jag försöker uppnå.

En annan sak jag har funderat lite över idag är mjäll och fotsvamp och sånt... varför finns det? Jag tror inte att jag är ägare till något av dessa tillbehör just nu men jag förstår inte riktigt dess existensberättigande och vad som är kärnan i dess livscykel. Nån som vet!?

I väntan på läkartiden imorgon för att utreda näsblod och yrsel ska jag fortsätta göra annat.

Men fundera på bokklubben go vänner! Det blir bara svåra läskiga framtida nobelpristagare på läsarlistan! :P

Inga kommentarer: