onsdag, juni 3

Huslighet med smak av kardemumma



I förra veckan fick jag en massa rabarber av mamma. Den växer bra i trädgården så det har blivit hög tid att göra smaskiga saker. Först gjorde jag en rabarberkaka som blev godare dagen efter när bitarna av rabarber fått gosa in alla sina smaker i sockerkakan. Sen gjorde jag kräm som både jag och Philippe blev väldigt förtjusta i, hade i vaniljstång och kardemummakärnor när jag kokte den.

Idag gjorde jag för första gången marmelad. Rabarber och Jordgubbsmarmelad med smak av vanilj och kardemumma. Ni ser... kryddorna kommer igen. Men oj vad god den blev! Är superstolt! Sen vill jag tacka Danisco för att de är så snälla och gör ett bra syltsocker så det går snabbt att koka marmelad utan krångel. Bara att väga frukten och sen koka ihop.

Imorgon ska jag göra rabarbersaft. Får se om mitt kryddtema får synas även där. Men jag har köpt fina flaskor på IKEA så den kommer se snygg ut även om den inte smakar så gott!

Inga kommentarer: