måndag, juni 30

Män och deras sätt att nätverka

Jag gillar det sätt män nätverkar och utnyttjar sina nätverk för att komma framåt i livet och nå sina mål. Jag gillar när jag blir en del i deras nätverk, för att jag är en viktig kontakt. Det sägs att tjejer är dåliga på att skapa nätverk. Jag håller inte med, vi är faktiskt ganska bra på det. Problemen för tjejer och nätverkande ligger på en annan nivå och inte i själva nätverkandet.

Problem 1: Få tjejer släpper fram en annan tjej om det finns risk att hon når längre. Då är det bättre att vara tyst. Detta oavsett hur nära vän man är privat och hur väl man vet att den andre är kompetent nog. Att de i slutändan hellre trampar ner andra tjejer för att själva framstå som bättre, istället för att faktiskt satsa på att vara bättre, övergår mitt förstånd.

Problem 2: En man skulle kunna klämma in en bagare i en frisörsalong om de bara ansåg killen vara tillräckligt schyst och personen är tillräckligt viktig i det egna nätverket. En tjejkompis som står ännu närmare skulle inte finnas på kartan för samma möjlighet. "Nä, men vi känner ju varandra så väl, det skulle kännas konstigt att jobba med dig". Varför det? Finns det risk att tjejen avslöjar smaskiga detajer som de andra grabbarna på kontoret inte får veta eller?

Grrrrr

PS. Min sambo håller inte med mig i mitt resonemang. Han har hjälp 1, nästan 2 tjejer i sitt nätverk.

Ja... jag är förbannad men jag har en rätt att vara det också. Med jämna mellanrum skriker feministen i mig och då gäller det för alla att huka sig i bänkarna.

1 kommentar:

Anna sa...

You go girl! Hoppas att man är bättre än vad du beskriver. Men visst suger vi ibland! En diskussion för grillkväll i veckan?